Tantárgy neve: Környezettudatos tervezés |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GEGET065-B Tárgyfelelős intézet: GET - Gép- és Terméktervezési Intézet |
Tantárgyelem: A | |
Tárgyfelelős: Dr. Takács Ágnes Judit - egyetemi docens | |
Közreműködő oktató(k): | |
Javasolt félév: 6 | Előfeltétel:GEGET050-B |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Gyakorlat (nappali): 2 | Számonkérés módja: kollokvium |
Kreditpont: 4 | Munkarend: Nappali |
Tantárgy feladata és célja: Ismerkedés a környezetszempontú tervezés irányelveivel. Tudás: Ismeri az alapvető tervezési elveket és módszereket, a fontosabb gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat. Ismeri a terméktervezői szakterületen alkalmazott legfontosabb alapanyagokat, azok előállítását és alkalmazásuk feltételeit. Ismeri az alapvető konstrukciós kialakításokat és azok méretezésének alapjait. Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai, valamint munka-egészségügyi területek elvárásait, követelményeit, a környezetvédelem vonatkozó előírásait. Ismeri a terméktervezői szakterülethez szervesen kapcsolódó marketing, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági szakterületek alapjait, azok határait és követelményeit. Képesség: Képes egyszerűbb termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek, a környezetre gyakorolt hatások figyelembevételével. Képes értelmezni és jellemezni az egyszerűbb műszaki rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését, az alkalmazott rendszerelemek kialakítását és kapcsolatát. Attitűd: Piac-, környezet- és vevőorientált. Munkája során a vonatkozó biztonsági egészségvédelmi, környezetvédelmi, minőségbiztosítási és ellenőrzési követelményrendszereket betartja és betartatja. Autonomia és felelősség: A minőség- és környezetirányítási rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik. | |
Tárgy tematikus leírása: Bevezetés. Alapfogalmak tisztázása. A környezet, mint fogalom tisztázása, rendszerbe helyezése. A termékéletpálya átismétlése, a környezetre és a környezet termékre gyakorolt hatásának vizsgálata a termékéletpálya során. A környezettudatos tervezés szabályai, szabályrendszerei. A termék ártalmatlanítása: Recycling-Reuse-Reduce, vagyis a 3R. A termék ártalmatlanítása: Hulladékgazdálkodás. Környezettudatosság a konstrukciós tervezés fázisában: Zajcsökkentés. Környezettudatosság a konstrukciós tervezés fázisában: Zajcsökkentés és dübörgésgátlás. Környezettudatosság a konstrukciós tervezés fázisában: Health & Safety ragasztóanyagok az iparban. Környezettudatosság a koncepcionális tervezés fázisában. Életciklus elemzés. Csomagolástechnikai alapok. Környezetbarát alapanyagok. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): 1 db zárhelyi dolgozat, 1 db féléves feladat, 1 db PowerPoint-os beszámoló | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): - | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): Ötfokozatú skála szerint, a zárthelyinek, a féléves feladatnak, illetve a beszámolónak külön-külön minimum elégséges szintűnek kell lennie a sikeres félévzáráshoz. A vizsga írásbeli és szóbeli részből áll. A félévközi munkára kapott osztályzat egyharmad súllyal beszámít a vizsgajegybe. A vizsga minősítése is ötfokozatú minősítés szerint történik: 0-50% elégtelen, 51-60% elégséges, 61-80% közepes, 81-90% jó, 90-100% jeles. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): - | |
Kötelező irodalom: 1. Weege R-D.: Recyclinggerechtes Konstruieren. VDI-Verlag GmbH, Düsseldorf, 1981. | |
Ajánlott irodalom: 1. Moser, M. – Pálmai, Gy.: A környezetvédelem alapjai. Felsőoktatási tankönyv. 2006. |