Tantárgy neve: Nem-newtoni folyadékok |
Tantárgy Neptun kódja: Nappali: GEAHT121M Levelező: GEAHT121ML Tárgyfelelős intézet: EVG - Energetikai és Vegyipari Gépészeti Intézet |
Tantárgyelem: S_V1 | |
Tárgyfelelős: Prof. Dr. Baranyi László - emeritus professzor | |
Közreműködő oktató(k): "Dr. Bolló Betti, egyetemi docens Szaszák Norbert, egyetemi tanársegéd | |
Javasolt félév: 3 | Előfeltétel: |
Óraszám/hét: Előadás (nappali): 2 Gyakorlat (nappali): 1 Előadás (levelező): 16 | Számonkérés módja: kollokvium |
Kreditpont: 3 | Munkarend: Nappali+Levelező |
Tantárgy feladata és célja: A tantárgy elsődleges feladata, hogy megismertesse a hallgatókat a nem newtoni folyadékokkal, ezen belül a különböző típusú ilyen folydékok tulajdonságaival, mozgásjellemzőikkel, áramlásuk főbb ismérveivel. Tudás: Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát. Részletekbe menően ismeri és érti a műszaki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit. Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel. Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit. Képesség: Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni. Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására. Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel. Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására. Kellő gyakorlat után képes vezetői feladatok ellátására. Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a gépészeti szakterület tudásbázisát. Attitűd: Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére. Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült. Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze. Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait. Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására. Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására. Autonomia és felelősség: Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel. Értékeli beosztottjai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket. Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására. Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért. Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket. Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi. Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel. | |
Tárgy tematikus leírása: Súrlódásos közegek mozgásának leírása. Reológiai alapok. Folyási görbék, anyagegyenletek. Newtoni, viszkoplasztikus és struktúrviszkózus közegek izotermikus és nem-izotermikus lamináris áramlása csőben: nyomásesés, sebesség- és hőmérsékleteloszlás. Áramlás résben, mozgó síklapok között, folyadékfilm áramlása függőleges sík falon. Gáz-folyadékfilm áramlása függőleges csőben ill. sík lapon. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Nappali): Az aláírás feltétele a félév során írandó egy zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése. A pótlás lehetőségeit a mindenkori tantárgyi követelmények tartalmazzák. | |
Félévközi számonkérés módja és az aláírás megszerzésének feltétele (Levelező): Az aláírás feltétele a félév során írandó egy zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése. A pótlás lehetőségeit a mindenkori tantárgyi követelmények tartalmazzák. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Nappali): Félévközi teljesítmény vizsgajegybe történő beszámítására nincs mód. A vizsga írásbeli vagy szóbeli a létszám függvényében (10 fő alatt szóbeli, a felett írásbeli). A vizsgazárthelyi összpontszáma: 100 pont. Osztályozás: 0-39% elégtelen; 40-54% elégséges; 55-69% közepes; 70-84% jó; 85-100% jeles Jeles vizsgajegyet írásbeli vizsga esetén is csak szóbelivel egybekötött vizsga esetén adunk. | |
Gyakorlati jegy / kollokvium teljesítésének módja, értékelése (Levelező): vizsga: írásbeli és/vagy szóbeli Osztályozás: 0-49% elégtelen; 50-60% elégséges; 61-74% közepes; 75-84% jó; 85-100% jeles | |
Kötelező irodalom: [1] Czibere T.: Áramlástan. Tankönyvkiadó, Budapest, 1980. J4-1116 [2] Bobok E.: Áramlástan bányamérnököknek. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1987. [3] Ferziger, J.H., Peric, M.: Computational Methods for Fluid Dynamics, Springer, 1999.; [4] Versteeg, H.K., Malalasekera, W.: An Introduction to Computational Fluid Dynamics: The Finite Volume Method. John Wiley and Sons, New York,1995.; [5] Yunus A.Cengel-Thermodynamics-International Edition, 2006 | |
Ajánlott irodalom: [1] White, F.M.: Fluid Mechanics. McGraw-Hill, New York, 1999. [2] Chhabra, R.P., Richardson, J.F.: Non-Newtonian Flow and Applied Rheology. 2nd Edition, Elsevier, 2008. [3] P.K.Nag-Basic and Applied Thermodynamics-Tata Mc Graw Hill Publishing Company, 2002 [4] R.K.Rajput-Engineering Thermodynamics-Laxmi Publications [5] S.C.Somasundaram-Thermal Engineering-New Age International (P) Ltd,1996 |