Tájékoztató
az Ábrázoló geometria tantárgyhoz
a Gépészmérnöki és Informatikai Kar BSc képzésében résztvevő nappali tagozatos gépészmérnök hallgatók számára
Előadó: Szilvásiné dr. Rozgonyi Erika egyetemi docens
I. A tantárgy lezárásának módja:
A gépészmérnök hallgatók a tantárgyat az adott félévben 2 óra előadás és 2 óra gyakorlat leckekönyvi bejegyzéssel hallgatják. A tantárgyat félév végén aláírás és vizsga zárja.
II. A félév elismerésének, az aláírás megszerzésének feltételei:
- A 4 db rajzfeladatnak darabonként legalább elégséges szinten, előírt határidőre való beadása (megkésett beadáshoz dékáni engedély szükséges). A rajzfeladatok az ütemterv szerint egyenként egy-egy A4 (210x297) méretű műszaki rajzlapon készítendők el ceruzával. A rajzlapokon -a mellékelt minta alapján- feltüntetendő a feladat címe, a kidolgozó neve, kurzus száma, aláírása és a dátum. A rajzokon a mellékelt minta szerinti betűket és számokat kell alkalmazni.
- 3 db zárthelyi dolgozatnak legalább elégséges osztályzatra történő megírása. A zárthelyi dolgozat megírásának feltétele, hogy addig kiadott rajzfeladatok határidőre beadásra kerüljenek.
- Gyakorlati órákon való részvétel kellő szorgalommal.
A HKR 50. § (5) bekezdése értelmében, előadások esetén 40 %-ot (6 előadás), gyakorlatok esetén 30 %-ot (4 gyakorlat) meghaladó igazolatlan hiányzás esetén a tanszék kezdeményezi az aláírás végleges megtagadását. A végleges aláírás megtagadás bejegyzése után a hallgató a mulasztását nem pótolhatja, ismételten fel kell vennie és le kell hallgatnia a tantárgyat ahhoz, hogy az aláírást megszerezze.
A hallgató a félévi munkájára osztályzatot kap, amely eredményes vizsgadolgozat esetén beszámít a vizsgajegybe. A félévi munkára adott jegy kiszámítása:
ahol R a rajzfeladatokra kapott osztályzatok átlaga, Z1 az első zárthelyi dolgozatra kapott jegy, Z2 a második zárthelyi dolgozatra kapott jegy, Z3 a harmadik zárthelyi dolgozatra kapott jegy.
III. Zárthelyi dolgozatok, feladatok pótlásának feltételei:
Azok a hallgatók, akik a zárthelyi dolgozatokat egyenként legalább elégségesre nem teljesítették, egyszeri alkalommal mindkét zárthelyiből javító zárthelyit írhatnak.
Sikeres zárthelyi dolgozatot javítani nem lehetséges!
Azoknak, akik az aláírást nem szerezték meg a hiányzó rajzokat kell pótolniuk és/vagy zárthelyiket kell írniuk legalább elégséges eredménnyel. A rajzok beadásának meg kell előznie az aláíráspótló zárthelyi írását!
IV. A vizsga letételének módja és értékelése:
A félév végén a tárgy teljes anyagából írásbeli vizsgára kerül sor. A vizsga anyaga az előadásokon és gyakorlatokon elhangzott tananyag.Akinek az évközi munkája jeles (5), annak a vizsgajegye megajánlásra kerül, nem kell vizsgára jelentkeznie.A vizsgára jelentkezés feltétele az aláírás. A vizsgára való jelentkezés a NEPTUN rendszeren keresztül történik a vizsgát megelőző munkanap 12:00 óráig.
Az elégséges osztályzathoz a vizsgán szerezhető maximális pontszám 50%-a szükséges, a többi osztályzat megoszlása közelítőleg lineáris.
A vizsgajegybe az évközi munka az alábbiak szerint számít be:
ahol E az évközi munkára, V a vizsgadolgozatra kapott jegy.
A számonkérések során a meg nem engedett eszközök, segítség használata automatikusan elégtelen osztályzatot von maga után!
V. Kötelező irodalom:
- Geiger János: Ábrázoló geometria, 2015.
- Bancsik Zs., Juhász I., Lajos S.: Ábrázoló geometria szemléletesen, elektronikus könyv, 2007.
- Lajos Sándor: 3D-s Galéria
- Pottmann, H., Asperl, A., Hofer, M., Kilian, A.: Architectural geometry, Bentley Institute Press, 2010.
VI. Ajánlott irodalom:
- Geiger János: Ábrázoló geometria feladat gyűjtemény 2012.
- Geiger János: Ábrázoló geometria, Csavarvonal, csavarfelületek
- Petrich Géza: Ábrázoló geometria,Tankönyvkiadó, Budapest, 1973.
- Kathryn Holliday-Darr:Applied Descriptive Geometry, Delmar, 1998
ÜTEMTERV
Hét | Előadás | Gyakorlat és önálló felkészülés |
1. | Bevezetés. Az ábrázoló geometria célja, jelölései, módszere. Monge-féle ábrázolás. Pont, egyenes ábrázolása különböző térnegyedekben. | Euklideszi geometriai szerkesztési alapismeretek átismétlése. Monge- rendszerben képsíkoktól adott távolságra lévő pontok felvétele. Rekonstrukció gyakorlása. |
2. | Illeszkedés. Egyenesek kölcsönös helyzete. Sík ábrázolása. Pont, egyenes illesztése síkra. Metszési feladatok: sík és egyenes döfése, két sík metszése. | Adott egyenes nyompontjainak, sík nyomvonalainak meghatározása. Egyenesre pont, síkra pont, síkra egyenes illesztése. |
3. | Transzformáció. Egyenes és sík különleges helyzetbe transzformálása. A transzformáció alkalmazásai. | Adott síkon négyzet, szabályos háromszög szerkesztése különböző adatokból. |
4. | Távolság, szögfeladatok. Gúla, hasáb ábrázolása, döfése egyenessel, metszése síkkal. | 1.zárthelyi (1. rajz beadása) Pont, egyenes, sík távolsága, szöge ponttól, egyenestől, síktól. Gúla, hasáb ábrázolásának gyakorlása, ezek döfése egyenessel, metszése síkkal. |
5. | Sík leforgatása. Síkidomok szerkesztése általános helyzetű síkon. | Szabályos háromszög nevezetes pontjainak, vonalainak szerkesztése leforgatással. Négyzet szerkesztése. |
6. | Leforgatás alkalmazásai | oktatási szünet |
7. | Kör ábrázolása vetítősíkon, általános helyzetű síkon. Ellipszis szerkesztése. | Kör megadása bizonyos adatokból különböző helyzetű síkokon. Kör ábrázolásának gyakorlása. |
8. | Gömb ábrázolása, döfése egyenessel, metszése síkkal. Parabola szerkesztése. | 2. zárthelyi (2. rajz beadási határideje) Gömb ábrázolásának gyakorlása. Gömbbel kapcsolatos feladatok. Parabola szerkesztése. |
9. | Forgáshenger, forgáskúp ábrázolása, felületi pont, normális, érintősík. Ezen testek döfése egyenessel. Kúpszeletek. Forgáskúp síkmetszése. | Forgáshenger, forgáskúp ábrázolása, szerkesztések. Adott forgáshenger és sík metszetének meghatározása. |
10. | oktatási szünet | Forgáskúp síkkal való metszetének megszerkesztése mindhárom esetben. |
11. | Áthatás bevezetése, áthatási pontok szerkesztésének módszerei. Gömb, forgáshenger, forgáskúp áthatása. | oktatási szünet |
12. | Áthatási feladatok folytatása. | Különbözőképpen megadott testek áthatási görbéinek megszerkesztése. Áthatások gyakorlása. |
13. | Áthatási feladatok befejezése. | 3. zárthelyi megírása (3. és 4. rajz beadási határideje) Gyakorlás. |
14. | Csavarvonal származtatása, szerkesztése. | Pótzárthelyi dolgozatok megíratása. Csavarvonal megszerkesztése. Vizsgára való gyakorlás. |
RAJZFELADATOK
- Szerkesszen egy háromszöget, melynek oldalai a háromszög síkjának horizontális, frontális és első esésvonalai. Szerkesszen egy paralelogrammát, melynek oldalai általános helyzetű egyenesek. Az egyik síkidom legyen dőlt, a másik legyen feszített síkban. Szerkessze meg a két síkidom metszésvonalát, és ábrázolja a síkidomokat láthatóság szerint!
- Ábrázoljon az első képsíkon álló szabályos négyzetalapú gúlát, aminek magassága megegyezik az alapnégyzet oldalhosszával! Majd metssze el egy dőlt állású síkkal úgy, hogy a metszetidom ötszögű legyen! Szerkessze meg a metszetidom valódi nagyságát! Az alapsík és a metszősík közötti gúlapalástot ábrázolja láthatóság szerint!
- Szerkessze meg egy általános helyzetű síkon lévő háromszög beírható körét leforgatással!
- Szerkessze meg első képsíkon álló 5 cm sugarú 10 cm magasságú forgáskúp második vetítősíkkal való metszetét. Választhatja akár az ellipszis, akár a parabola, akár a hiperbolában történő metszését! (Kör metszetet nem választhat.) Az alapsík és a metszősík közötti kúppalástot ábrázolja láthatóság szerint!
Megjegyzések:
A rajzfeladatok az ütemterv szerint egyenként egy-egy A4 (210x297) méretű műszaki rajzlapon készítendők el ceruzával. Egyéni döntés alapján lehetőség van pauszon, tussal történő kihúzásra.
Alkalmazni kell a vonalak és a betűk (ISO 128-20 és ISO 3098) szabványait. A vonalak kihúzásához a 0,35 jelű vonalcsoport használandó 0.18 mm-es vékony, 0.35 mm-es vastag és 0.70 mm-es kiemelt vonalvastagsággal. Az ábrák betűzéséhez h=3.5 mm-es, a feliratozáshoz h=7.0 mm-es írásnagyság használandó.
Ceruzával történő kihúzáskor is a fent említett vonalvastagságoknak megfelelően három különböző vonalvastagság használandó. A grafikai elemek használatával is elősegítendő a nézetek közötti rendezettség és az azonos tartalmakat következetesen azonos grafikai elemek jelöljék. Vékony vonalvastagság 0.3 mm-es H-s, vagy HB-s ceruzával: szerkesztővonalak, rendezők. Közép vonalvastagság 0.5 mm-es, HB-s ceruzával: adott térelemek, illetve a végeredmény nem látható része szaggatott vonallal. Vastag vonalvastagság 0.7 mm-es B-s, vagy 2B-s ceruzával: végeredmény folytonos vonallal rajzolandó része, keret.
A rajzlapokon - mellékelt minta alapján - feltüntetendő a feladat címe, a kidolgozó neve, tanulócsoport száma, aláírása, a tanév és félév, a feladatcsoport és a feladat száma. Részletesebb tájékoztatást a gyakorlatvezető oktató nyújt.