- Az nyer, aki utoljára lép
A szakdolgozat elsődleges célja a Dienes Professzor játékai c. könyv (Dienes Zoltán kéziratát Varga tamás dolgozta át, Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1989) azonos című fejezetének ismertetése, a köves és táblás játékok számítógépes játék formájában történő megvalósítása. A játékokat több szinten kell megírni. A kezdő szint azt jelenti, hogy a gép véletlenszerűen lép, a haladó szint esetén a gép alkalmazza a nyerő stratégiát, vagy a mesterséges intelligencia módszereit. A játékban ketten vesznek részt (ember gép ellen, vagy ember ember ellen). A két játékos felváltva lép. A játéknak van köves és táblás változata is. A köves változatban egy-egy lépés alkalmával a játékos egy halom kőből elvesz valamennyit és ezeket külön teszi. A táblás változatban egyetlen bábút mozgat a két játékos egy táblán a rajt pozícióból a cél pozícióba. A játékszabályok mindig azt rögzítik, hogy hány követ szabad egyszerre elvenni. Szabálytól függően az nyer, aki utoljára lép, illetve az veszít, aki utoljára lép. Bőséges szakirodalom áll rendelkezésre a témában.
- Számjátékok többszörösökkel, téglalapok kirakása
A szakdolgozat elsődleges célja a Dienes Professzor játékai c. könyv (Dienes Zoltán kéziratát Varga tamás dolgozta át, Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1989) második, illetve utolsó fejezetének ismertetése és számítógépes játék formájában történő megvalósítása. A játékok kártya, vagy táblás játékok. A többszörös – osztó témájú játékok lényege, hogy vizualizálják a számok oszthatósági viszonyait. Ez történhet úgy, hogy számokat rakunk ki kockákkal. A kirakás a szám felbonthatóságától függően (prím, vagy összetett szám) 1, 2 illetve 3 dimenzióban is megvalósulhat. A másik lehetőség: a szám (alapszám) összes pozitív osztóinak halmazán az oszthatósági reláció Hasse diagramjának a megadása. (Ha az „a” osztója a „b”-nek, akkor a diagramon a „b” feljebb van, mint az „a” és pontosan akkor köti össze él az „a”-t a „b”-vel, ha az „a” osztója a „b”-nek, de nem létezik olyan „c” melyre „a” osztója „c”-nek és „c” osztólya „b”-nek. A hurokéleket is elhagyjuk.) Számhoz diagramot, diagramhoz számot keresünk, a diagramot feltöltjük számokkal, illetve négyzetmentes alapszám szám esetén a logikai készlet elemeivel. A diagramon való közlekedés lnko, illetve lkkt magadását jelenti. A játéknak létezik egy illetve két fő által játszható változata. Ezek a játékok nem társasjátékok, a gép által generált kérdésekre adott helyes válaszokat a gép pontokkal jutalmazza, az nyer, aki több pontot szerez. A téglalapok kirakása egy lefedéses játék számítógépes megvalósítását jelenti, például adott téglalapot kell adott méretű és számú téglalapokkal hézag és átfedés nélkül lefedni, ami természetesen nem minden esetben valósítható meg.
- Lefedős játékok
A szakdolgozat elsődleges célja a Dienes Professzor játékai c. könyv (Dienes Zoltán kéziratát Varga tamás dolgozta át, Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1989) harmadik fejezetének ismertetése és számítógépes játék formájában történő megvalósítása. Ezek a játékok tipikusan táblás játékok. A tábla négyzetháló szerint elrendezett mezőkből áll. Egy bábu mezőre való elhelyezése annak a téglalapnak a befedését jelenti, amelynek a jobb felső csúcsába helyeztük a bábút. Az nyer, vagy az veszít, aki utoljára lép. A program írása során biztosítani kell annak a lehetőségét, hogy egy játékos a géppel játsszon (buta és okos változat megírása), illetve, hogy két játékos egymással játsszon. Az okos változat megírása esetén lehet alkalmazni a mesterséges intelligencia elemeit. Létezik magasabb dimenziós változat. Bőséges szakirodalom áll rendelkezésre.
- Ciklusjátékok
A szakdolgozat elsődleges célja a Dienes Professzor játékai c. könyv (Dienes Zoltán kéziratát Varga tamás dolgozta át, Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1989) azonos című fejezetének ismertetése és számítógépes játék formájában történő megvalósítása. A játék során véges hosszúságú rendezett sorozatot kell kialakítani megadott szabály szerint. A sorozatot bizonyos ciklikus ismétlődés jellemzi, ez definiálja a rendezettségét. A sorozat elemei lehetnek például a logikai készlet elemei. Cél a rendezett sorozat kirakása, vagy a rendezetlen mintából maximalizált számú cserével a rendezett minta elérése. A játéknak sok változata van: mint például triádkeresés, csillagba rendezés, keressünk triádot vagy duót stb.
- Kockajátékok
A szakdolgozat elsődleges célja a Dienes Professzor játékai c. könyv (Dienes Zoltán kéziratát Varga tamás dolgozta át, Műszaki könyvkiadó, Budapest, 1989) azonos című fejezetének ismertetése és számítógépes játék formájában történő megvalósítása. Ennek a játéknak van kártyás változata, ami egy memóriajáték, azonban nem igazán a memória fejlesztése, hanem a szabályok felismerésének és alkalmazni tudásának a kifejlesztése a cél. Más játékok kapcsolatot teremtenek a kocka szimmetriatengelyei körüli forgásai által meghatározott csoport és a kártya lapjai között. Megint más játék során a negyed rendű szimmetriacsoport (4 ember összes lehetséges sorrendje) egy eleméből rögzített permutációk véges sokszori alkalmazásával kell egy másikba eljutni. (Törekedni kell arra, hogy ez minél kevesebb lépésben megvalósuljon). Ez a játék kapcsolatba hozható a kockákkal, ha a kocka átellenes csúcsait azonos, nem átellenes csúcsait különböző színűre festjük. A székjáték esetén a kocka szerepét egy szék tölti be, melynek - hasonlóan a kockához - 24 lehetséges helyzete van.
Adminisztáció: A/4 épület III. emelet 336. ajtó
Tel.: +36 46 565146 vagy +36 46 565111/1836 Fax: +36 46 565146
E-mail: gergone.apatoczky@uni-miskolc.hu